Welcome

Cuma sekadar luahan dari hati

Tuesday, September 1, 2009

Cap Jari

Did you ever wonder? Pernah tak korang terfikir? Apabila pergi berurusan di kaunter institusi perbankan, mengapa cap jari KIRI yang akan diambil? Mengapa tidak jari kanan?

Mengikut logic pemikiran aku, kebanyakan orang di dunia ini biasanya akan menggunakan tangan kanan untuk membuat kerja-kerja harian, pendek kata Right handed lah. Kemungkinan jari akan rosak akibat membuat kerja-kerja kasar, terluka atau menjadi haus apabila kerap terkena sabun jika jari sensitif.

Keadaan ini menyebabkan ibu jari kiri dipilih untuk diambil cap jari kerana kurang rosak berbanding jari kanan. Tetapi, jika kidal pula, jari kanan yang akan digunakan.

So, now you know! :P

(Entry ni mungkin pendek saja, sebab aku pun dah taktau nak tulis apa sebenarnya. Aku dapat idea ni pun selepas customer aku tanya soalan tu tadi kat aku)

1 comment:

GRuNGe said...

Terima kasih atas penerangan ringkas ini.