Welcome

Cuma sekadar luahan dari hati

Thursday, September 3, 2009

KJTR III

Hari ini berjalan seperti biasa tanpa banyak masalah. Cuma di penghujung hari ada empat keping cek yang perlu aku batalkan kerana telah ditolak oleh bank. Kadang kala pening juga kerja di kaunter ni. Kalau hari-hari yang ok, tak ada masalah semuanya akan berjalan lancar. Tetapi bila ada sesuatu yang tidak kena pada permulaan hari, masalah itu akan berlarutan hinggalah ke petang dan akan berjangkit dari satu kaunter ke kaunter yang lain.

Pernah satu hari tu, system tergendala dan kaunter tak dapat beroperasi seperti biasa. Pelanggan tak dapat nak berurusan di kaunter untuk membuat simpanan atau pengeluaran. Pada mulanya aku ingat masalah itu hanya sementara, tapi rupanya samapai nak dekat setengah jugalah kami tak boleh online ke system. Pelanggan makin lama, makin ramai. Ada juga yang sudah mula tunjukkan tanda-tanda macam nak marah kerana terpaksa tunggu lama.

Bila system dah okay, dan kami mula entertain pelanggan, muncul lagi satu masalah (masalah ni memang biasa, dalam sebulan wajib terkena sekali). System giliran nombor iaitu Queue Management System kami menghadapi masalah. Teller tak boleh nak panggil nombor, dan pelanggan yang baru datang tak boleh mengambil tiket nombor. Memang kelam kabut jadinya. Nasib baik ada pegawai keselamatan yang memainkan peranan memanggil nombor secara manual. Masalah ini berlarutan sepanjang hari hingga ke petang. Sigh~~~ aku paling tak suka masalah yang ni sebab aku tak boleh kawal pelanggan yang datang ke kaunter aku. Pak guard tu asalkan nampak orang beredar dari kaunter je, terus panggil orang yang seterusnya duduk di kaunter. Tak sempat nak berkemas atau get ready for the next customer!

Di samping tu, nak dijadikan cerita, sepanjang hari itu juga system kad akses kami menghadapi masalah. Ada beberapa orang staff yang tak boleh keluar masuk pintu pejabat kerana kad mereka direject oleh system. Kiranya nampak seolah-olah mereka tu not an authorized personnel la… tak boleh masuk office. Mengarut betul. Padahal tak ada sapa usik pun system tu, tetiba jadi problem macam tu.

Bila hari sudah menjelang petang dan tiba waktu untuk tutup operasi, kami semua berasa lega kerana akhirnya we made it to the end for the day. Hehe.. Dengan masalah yang bertimpa-timpa macam tu, semua orang rasa lelah dan nak cepat-cepat selesai semua urusan. Susah rasanya bekerja dalam suasana yang bermasalah. Hari itu, kami akan ingat selalu sebagai hari yang begitu menguji kesabaran dan penuh masalah.

No comments: